Een fysiotherapeutische behandeling afgestemd op uw wensen

Fysiotherapeut met specialisaties in Oedeemtherapie en Feldenkrais

Instituut voor fysiotherapie FH van der Heyden biedt verschillende fysiotherapeutische behandelingen.  U kunt bij ons terecht voor:

  • Fysiotherapie
  • Massage
  • Oefentherapie
  • Manuele lymfedrainage
  • Oedeemtherapie
  • Feldenkrais houdings- en
  • bewegingslessen

Hebt u last van vochtophopingen? Dan is oedeemtherapie de juiste behandeling. Wanneer uw klachten voortkomen uit een verkeerde houding of door verkeerde bewegingen, dan passen de Feldenkrais houdings- en bewegingslessen het best bij u. Wilt u persoonlijk advies of direct een afspraak maken? Bel dan 073 – 511 42 07 of vul het contactformulier in.

Oedeemtherapie

Bij oedeemtherapie maak ik gebruik van manuele lymfedrainage, oefenen, bandageren en lymfetaping.

Manuele lymfedrainage is een behandelvorm van oedemen (vochtophopingen) waarbij door middel van specifieke massagegrepen de lymfebanen worden gestimuleerd. Het oedeem kan hierdoor ook in de lymfebanen worden gebracht en naar plaatsen waar de opname van het oedeem beter is. Deze techniek wordt vooral toegepast wanneer er sprake is van een destructie van de lymfebaan, of lymfeklieren verwijderd zijn. Bijvoorbeeld bij carcinomen; het bekendst is het mammacarcinoom, na operaties, trauma’s.

Veelal wordt de manuele lymfedrainage afhankelijk van de ernst van het oedeem aangevuld met bandages (zwachtelen) en/of lymfetaping. Ook wanneer er een tekort aan lymfebanen bestaat of verkeerd aangelegde lymfebanen, kan deze behandeling worden uitgevoerd. Verder kan de manuele lymfedrainage toegepast worden bij veel aandoeningen waarbij sprake is van spanningen en oedeemstuwingen, onder andere spanningshoofdpijnen.

Feldenkrais

Feldenkrais is een methode of leerproces van Moshe Feldenkrais. Hij gaat uit van de gedachte of het principe dat het lichaam de mogelijkheid heeft om bestaande bewegingspatronen te veranderen door bewust, bewegingen uit te voeren.

U zult ervaren dat er verschillen zijn met de gangbare oefenmethoden die u al wel zult kennen.

Bij de Feldenkraismethode doen we geen oefeningen zoals in de bestaande oefenmethoden. Deze zoeken de oorzaak van het probleem op een plek in het lichaam en je richt je werk ook op die ene plek. Bijvoorbeeld in bestaande oefenmethoden moet je bij een gewricht waarvan de bewegingsuitslag beperkt is, mobiliseren. Een spier die zwak of verzwakt is moet je versterken. Is de houding niet goed dan moet je de houding corrigeren. Bij deze benaderingen wordt niet gekeken naar de beweging in zijn geheel en hoe die zou kunnen bijdragen aan het probleem wat je hebt.

In de Feldenkrais wordt er gekeken hoe u beweegt.
Bijvoorbeeld hoe loopt u of hoe staat u op uit een stoel, of hoe pakt iets van de grond of uit een kast etc. Bij de bekende methoden is het vaak herhalen en regelmatig doen van oefeningen van belang. Bij de Feldenkrais methode leert u dat wanneer een beweging moeilijk gaat om zélf de beweging te veranderen. Het gaat er dus niet om om bijvoorbeeld 100x een beweging te maken en regelmatig te herhalen. Het gaat er om dat u voelt hoe een beweging verloopt, dat u merkt waar u de beweging tegenhoudt of remt. Dat u de beweging in zijn gehele verloop gaat voelen of ervaren. Dan ontstaat er een verandering. Bijvoorbeeld wanneer u een arm optilt gebeurt dit niet alleen in de schouder maar in het hele lichaam. Het gewicht verplaatst zich, het schouderblad beweegt, er gebeurt iets in de nek enz. Bij Feldenkrais willen we u dit hele gebeuren laten ervaren en dat u zich bewust wordt hoe u iets doet en hoe u dit zelf kunt veranderen.

Waar moet u opletten tijdens het bewegen?
U moet de bewegingen langzaam uitvoeren, zonder kracht. Opletten waar u begint met de beweging, wat de volgende stappen zijn en waar u de beweging eindigt. Bij pijn niet verdergaan met de beweging en forceren maar ga ergens in het lichaam zoeken naar dat wat de pijn veroorzaakt. Ook op het punt waar de beweging moeilijk verloopt, moet u kijken wat u moet doen om dit te veranderen.

Er zijn twee manieren om Feldenkrais te leren. Door een ATM of een FI.

  • ATM is de afkorting van Awareness Through Movement  en betekent bewust worden door beweging. U wordt mondeling door de beweging geleid. Meestal wordt dit in groepsverband gedaan.
  • Bij een FI wordt in principe niet gesproken, maar door aanrakingen wordt U de beweging duidelijk gemaakt. Dit zijn privé sessies.

Wat betekent dit voor u:
Feldenkrais werkt met je vermogen de bewegingen te coördineren dat wil zeggen dat we werken met wat gebeurt in het zenuwstelsel. Hierdoor verandert uw bewegingspatroon van alledag. U kunt gemakkelijker de dagelijkse bewegingen uitvoeren. Of anders gezegd met de woorden van een van mijn patiënten: “ Mijn dagelijkse leven is een stuk aangenamer geworden. Ik heb het vertrouwen in mijn lichaam teruggevonden. Er is weer balans in mijn leven”.

Wilt u meer informatie over welke fysiotherapeutische behandeling
het beste uw lichaamsklachten passen?

Neem dan contact op via het contactformulier.

Contactformulier